Informujemy, że Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane przez Fundację Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris z siedzibą w Warszawie przy ul. Zielnej 39, kod pocztowy 00-108 (administrator danych) w ramach utrzymywania stałego kontaktu z naszą Fundacją w związku z jej celami statutowymi, w szczególności poprzez informowanie o organizowanych akcjach społecznych. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Podanie danych jest dobrowolne, niemniej bez ich wskazania nie jest możliwa realizacja usługi newslettera. Informujemy, że przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Korzystanie z newslettera jest bezterminowe. W każdej chwili przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W takim przypadku dane wprowadzone przez Pana/Panią w procesie rejestracji zostaną usunięte niezwłocznie po upływie okresu przedawnienia ewentualnych roszczeń i uprawnień przewidzianego w Kodeksie cywilnym.

Do Pani/Pana danych osobowych mogą mieć również dostęp podmioty świadczące na naszą rzecz usługi w szczególności hostingowe, informatyczne, drukarskie, wysyłkowe, płatnicze. prawnicze, księgowe, kadrowe.

Podane dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Jednak decyzje dotyczące indywidualnej osoby, związane z tym przetwarzaniem nie będą zautomatyzowane.

W razie jakichkolwiek żądań, pytań lub wątpliwości co do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych prosimy o kontakt z wyznaczonym przez nas Inspektorem Ochrony Danych pisząc na adres siedziby Fundacji: ul. Zielna 39, 00-108 Warszawa, z dopiskiem „Inspektor Ochrony Danych” lub na adres poczty elektronicznej [email protected]

Przejdź do treści
PL | EN
Facebook Twitter Youtube

Czy TSUE orzekł o naruszeniu praworządności przez Polskę? Ordo Iuris prostuje nierzetelne informacje pojawiające się w debacie publicznej

Data publikacji: 27.07.2018

Wbrew powtarzanym w lewicowo-liberalnych mediach nierzetelnym informacjom, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) nie orzekał odnośnie do stanu praworządności w Polsce. Wyrok TSUE jest w istocie porażką irlandzkiego sądu, który dążył do odstąpienia od dotychczasowego orzecznictwa Trybunału oraz rozstrzygnięcia sprawy z pominięciem stanowiska Polski.

 

Chodzi o szeroko komentowany w mediach wyrok z dnia 25 lipca 2018 r. w sprawie C-216/18 PPU. TSUE udzielił w nim odpowiedzi na postawione przez irlandzki sąd pytanie dotyczące możliwości odmowy wydania Artura C., podejrzanego o handel narkotykami, względem którego polskie władze skierowały trzy europejskie nakazy aresztowania (ENA). Odpowiadając na pytanie irlandzkiego sądu TSUE podkreślił, że odmowa wydania Artura C. mogłaby nastąpić jedynie w sytuacji, gdy sąd mający wykonać ENA (w tym przypadku jest to irlandzki sąd) posiada informacje mogące wskazywać na istnienie rzeczywistego ryzyka naruszenia prawa podstawowego do rzetelnego procesu sądowego, a równocześnie w sposób konkretny i dokładny jest w stanie zweryfikować, czy – w świetle sytuacji osobistej osoby objętej wnioskiem, jak również charakteru przestępstwa oraz kontekstu faktycznego – istnieją poważne i sprawdzone podstawy, aby uznać, że osoba objęta ENA będzie narażona na takie ryzyko w wypadku przekazania do państwa występującego z wnioskiem.

 

Jednocześnie, zgodnie z wyrokiem TSUE, sąd wykonujący ENA ma obowiązek zwrócić się do organu państwa członkowskiego UE, który wydał ENA, o przekazanie wszelkich informacji uzupełniających, które jego zdaniem są niezbędne do oceny istnienia ryzyka naruszenia praw podstawowych. Jakkolwiek TSUE wskazał, że dokument Komisji Europejskiej dotyczący stanu praworządności w Polsce ma istotne znaczenie dla oceny stanu faktycznego sprawy, to jednocześnie nakazał irlandzkiemu sądowi zwrócić się do strony polskiej o zaprezentowanie własnych dowodów, czego irlandzki sąd starał się uniknąć.

 

Obowiązek dwuetapowego badania, czy w danej sytuacji istnieje ryzyko naruszenia praw podstawowych, wynika z wyroku TSUE z dnia 5 kwietnia 2016 r., (sprawa Aranyosi i  Căldăraru). Wówczas Trybunał stwierdził, że „«w wyjątkowych okolicznościach» mogą być wprowadzone ograniczenia dotyczące zasad wzajemnego uznawania i wzajemnego zaufania między państwami członkowskimi” (§ 82 wyroku w sprawie Aranyosi i Căldăraru). Z wyroku wydanego przez TSUE w sprawie Aranyosi i Căldăraru wynika, że nazywane „testem Aranyosi i Căldăraru” badanie, czy zaszły owe „wyjątkowe okoliczności”, przebiega dwuetapowo: najpierw następuje ocena o charakterze ogólnym, dotycząca kondycji przestrzegania praw podstawowych w danym państwie. Wynik ogólnej oceny warunkuje przejście do etapu drugiego, polegającego na ocenie realnie istniejących zagrożeń związanych z respektowaniem praw podstawowych względem osoby, której dotyczy ENA. Irlandzki sąd dążył de facto do rezygnacji z drugiego etapu badania, którego – jak sam przyznał – nie był w stanie przeprowadzić (§ 142 wniosku sądu irlandzkiego). Rozstrzygnięcie TSUE stoi zatem w sprzeczności z intencją irlandzkiego sądu.

 

W istocie rozstrzygnięcie TSUE odpowiada stanowisku polskiego rządu, który w zaprezentowanym Trybunałowi stanowisku stwierdził, że ,,sąd irlandzki chciałby zrezygnować z drugiego warunku testu Aranyosi i Căldăraru. Jego zdaniem (pkt 51 odesłania) byłoby «nierealistyczne», aby wymagać wykazania wpływu na proces indywidualnej osoby «tak rażących uchybień systemu wymiaru sprawiedliwości». Polska stwierdza zatem, że sąd irlandzki nie jest w stanie wskazać nawet hipotecznych (a co dopiero – poważnych i sprawdzonych) podstaw do uznania, że w następstwie przekazania do Polski oskarżony LM [chodzi o Artura C. – O.I.] zostanie narażony na rzeczywiste niebezpieczeństwo poddania nierzetelnemu procesowi.”

 

Paradoksalnie najbardziej kontrowersyjnym elementem wyroku TSUE jest zatem potwierdzenie istnienia „testu Aranyosi i Căldăraru”. Tworząc go, TSUE wykreował przypisywane organom sądowniczym uprawnienie, nieznane Traktatom oraz prawu wtórnemu Unii Europejskiej.

 

Zgodnie z motywem 10. unijnej Decyzji ramowej ustanawiającej ENA, „mechanizm europejskiego nakazu aresztowania opiera się na wysokim stopniu zaufania w stosunkach między państwami członkowskimi. Jego wykonanie można zawiesić jedynie w przypadku poważnego i trwałego naruszenia przez jedno z państw członkowskich zasad określonych w art. 6 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej, ustalonych przez Radę na podstawie art. 7 ust. 1 wymienionego Traktatu ze skutkami określonymi w jego art. 7 ust. 2”. Z uwagi na zmiany, które zaszły w prawie pierwotnym UE, motywy Decyzji ramowej zawarte w punkcie 10. odnoszą się w istocie do aktualnych art. 2 oraz art. 7 ust. 2 i 3 Traktatu o Unii Europejskiej, które określają procedury oceny stanu praworządności w państwach członkowskich. Zgodnie z art. 7 ust. 2, jedynym organem kompetentnym do stwierdzenia stanu stałego naruszenia praworządności w jednym z państw członkowskich jest Rada Europejska, która decyduje jednomyślnie i po uzyskaniu zgody Parlamentu Europejskiego. Kompetencja taka nie przysługuje ani TSUE, ani tym bardziej sądom państw członkowskich.

 

Wolności obywatelskie

05.05.2025

Jerzy Kwaśniewski: Cała prawda o Trzaskowskim

Prezydenckie wybory rozstrzygną o tym, w którą stronę podąży nasza Ojczyzna.

Czytaj Więcej
Wolności obywatelskie

05.05.2025

Wysoka liczba przestępstw z nienawiści wobec chrześcijan w Polsce. Raport Ordo Iuris dla OBWE

• Instytut Ordo Iuris złożył do Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie raport dotyczący przestępstw z nienawiści wobec chrześcijan za rok 2024 r.

Czytaj Więcej
Wolności obywatelskie

30.04.2025

„Aby demokracja przetrwała, musi istnieć tożsamość narodowa” – konferencja o zagrożeniach lewicowymi ideologiami

• Instytut Ordo Iuris, węgierskie Centrum Praw Podstawowych oraz Fundacja grupy Patrioci za Europą w Parlamencie Europejskim zorganizowały w Warszawie konferencję „Ostatnie ostrzeżenie dla Zachodu: jak przeciwstawić się niebezpiecznym lewicowym ideologiom w Unii Europejskiej?”.

Czytaj Więcej
Wolności obywatelskie

30.04.2025

„Belka w oku” PE, czyli kilka słów o tym jak europarlament ostrzega przed wzrostem autorytaryzmu, totalitaryzmu i populizmu

• Parlament Europejski przyjął w formie rezolucji coroczne sprawozdanie na temat praw człowieka i demokracji na świecie za rok 2024.

• PE postuluje dalsze ograniczenia w stosowaniu prawa veta państw członkowskich i proponuje, by w przypadku decyzji w sprawie praw człowieka i demokracji głosować większością kwalifikowaną.

Czytaj Więcej